FAQ voor u op cruise gaat

  • Inscheping
  • Het inschepen om aan boord te gaan vindt ongeveer 3 tot 4 uur voor vertrek plaats (staat op uw cruise documenten). Bij aankomst in de cruiseterminal geeft u direct uw koffers af, uw koffers worden door de kruier naar uw hut gebracht. Daarom is het belangrijk dat uw koffer is voorzien van de bagagelabel die u heeft gekregen bij de reisbescheiden of die u in de haven zelf ontvangt. Tip: bevestig uw cruise kofferlabel pas ná de vlucht aan uw koffer!

    Daarna gaat u inchecken aan een balie in de cruiseterminal. Hier worden een aantal vragen gesteld, de paspoortcontrole vindt plaats, er wordt meestal een foto van u gemaakt en u krijgt uw boordpas. Daarna kunt u aan boord gaan van het cruiseschip. 

  • Hoe betaal ik aan boord?
  • Bij inscheping vragen ze u hoe u uw boordrekening wenst te betalen (credit card of cash).

    Alle uitgaven aan boord worden op uw boordrekening bijgeschreven. Aan het einde van de cruise gaat de afrekening automatisch indien u dit per credit card doet. 
    Kiest u voor betaling per credit card, dan wordt deze bij inscheping geregistreerd. Vergeet niet de pincode van uw credit card mee te nemen!

    Indien u cash wenst te betalen, dan kan dat ook. U dient dan een bedrag (per rederij verschillend, gemiddeld USD 60 p.p.p.d) in deposit te geven bij de receptie. Aan het einde van de reis kunt u het resterende bedrag weer ophalen.

    Check altijd goed uw boordrekening, afhankelijk per rederij en schip kunt u dit op de TV in uw hut bekijken of opvragen bij de receptie. Indien er iets niet juist is kunt u hiervoor naar de receptie gaan. Doe dit zolang u aan boord bent, achteraf (indien u thuis bent) is het lastig om nog iets te laten aanpassen.

    Bij uitgaven aan boord hoeft u vervolgens alleen maar uw boordpas te laten zien en uw handtekening te zetten.

    Sommige schepen beschikken over een pinautomaat. Houdt u rekening met een eventuele fee die uw bank extra in rekening brengt voor het pinnen aan boord. Daarnaast kunt u bij de meeste rederijen aan boord alleen US dollars pinnen. Europese rederijen (Zoals TUI Cruises, Star Clippers, MSC Cruises en Costa Cruises) werken, indien ze in Europa varen, met de Euro.

  • Welke valuta geldt er aan boord?
  • Valuta aan boord is veelal de US Dollar. Sommige rederijen zoals Costa Cruises, MSC Cruises, TUI Cruises en Star Clippers, hanteren voor Europese cruises veelal de Euro als munteenheid.

  • Wat is een boordpas?
  • Bij inscheping ontvangt iedere passagier een boordpas. Deze pas is uw toegangsbewijs tot het schip en de sleutel van uw hut. Uitgaven aan boord zoals bijvoorbeeld drankjes worden ook via deze boordpas geregistreerd. Het is belangrijk dat u deze boordpas altijd bij u heeft.

  • Dag van inscheping
  • Aangezien uw koffer direct in de haven wordt ingenomen adviseren wij u om spullen voor de 1e dag in uw handbagage te houden. Denk hierbij aan medicijnen, belangrijke papieren, badkleding indien u direct wilt zwemmen. Meestal staan de koffers uiterlijk om 19 uur voor of in uw hut.

    Nadat u aan boord bent gegaan kunt u direct van alle faciliteiten gebruik maken.

    U kunt dus alvast gaan lunchen in het buffetrestaurant voordat alles dichtgaat vanwege de reddingsoefening.

  • Reddingsoefening
  • Veiligheid van de passagiers is prioriteit nummer 1 van de rederijen!

    Voor uw cruise begint vindt er daarom de verplichte sloepenrol (reddingsoefening) plaats. Hierbij wordt uitgelegd wat u moet doen in geval van een calamiteit en u krijgt een reddingsboot toegewezen. In uw hut vindt u een reddingsvest en een instructiekaart.

  • Maaltijden
  • Een aantal rederijen hanteert nog een 1e (18.00/19.00 uur) of 2e (20.00/21.00 uur) vaste zitting voor het diner.

    Meestal kunt u vooraf aangeven naar welke zitting uw voorkeur uitgaat, dit is niet gegarandeerd en de rederij zal dit aan boord definitief bevestigen.

    Er zijn steeds meer rederijen die een open zitting hanteren. U kunt dan zelf bepalen hoe laat en met wie u gaat dineren, maar dit kan betekenen dat er soms een kleine wachttijd is.

    Voor specialiteiten restaurants moet u meestal vooraf reserveren. Wilt u liever dineren in het buffetrestaurant, dan kan dat op de door u gewenste tijd.

    De openingstijden van de restaurants staan in het hutjournaal.

  • Moet ik voor bepaalde services reserveren?
  • Bij elke rederij is dit weer anders. Vaak moet u reserveren voor excursies, specialiteiten restaurants, spa behandelingen, etc. Deze informatie ontvangt u tijdens uw cruise in uw hut.

    Ook kunt u dit in veel gevallen ook al voor uw cruise reserveren, uw Cruise-Specialist kan u hierover informeren.

  • Gelden er voor bepaalde services minimumleeftijden?
  • Kinderen onder de 21 jaar worden bij veel rederijen niet toegelaten in het casino en de discotheek en mogen geen alcoholische dranken bestellen.

    Bij de Europese rederijen kan de leeftijdsgrens lager zijn. Ook zijn er op schepen soms speciale ‘Adults only’ gebieden, meestal een apart zwembad of zonnedek waar kinderen niet zijn toegestaan.

    Maar er zijn soms ook gedeeltes waarin volwassenen niet zijn toegestaan, zoals kinderclubs of een apart jeugd zonnedek.

  • Wat voor kleding moet ik dragen aan boord?
  • Overdag kunt u gemakkelijke vrijetijdskleding dragen. 

    Afhankelijk van de rederij kunnen er voor de avonden aan boord kledingvoorschriften zijn. Dit kan variëren van casual (vrije-tijds kleding, echter geen korte- of spijkerbroek), informeel (overhemd met eventueel een jasje voor de heren en een jurk, mantelpakje of rok c.q. broek met blouse voor dames) tot formeel (donker kostuum voor heren en cocktailjurk voor dames). In het dagprogramma, welke u in uw hut ontvangt, kunt u de voorschriften terugvinden.

    Klik hier voor inpaktips en hier voor meer uitleg over de kledingvoorschriften per rederij.

  • Wat is verboden om mee te nemen aan boord?
  • Het is niet toegestaan om gevaarlijke of illegale voorwerpen mee te nemen aan boord. Ook alcoholische dranken zijn over het algemeen niet toegestaan.

    Uw koffer en handbagage wordt op moment van inscheping net als bij een vliegreis gecheckt.

    Ook wanneer u een haven bezocht heeft, dient u uw handbagage ter controle op een band te leggen.

  • Waar kan ik mijn waardevolle spullen laten?
  • De meeste hutten beschikken over een kluisje. Houdt u er rekening mee dat de rederij geen verantwoordelijkheid heeft voor uw kostbaarheden. Wij raden daarom ook aan om een reisverzekering af te sluiten.

  • Wanneer wordt mijn hut schoongemaakt?
  • Uw hut wordt iedere dag schoongemaakt en uw vuile handdoeken worden dagelijks verwisseld. Uw beddengoed wordt regelmatig verschoond.

    Meestal maakt uw hutsteward uw hut schoon zodra u naar het ontbijt bent. Voordat u ’s avonds gaat slapen zal uw hut steward uw hut ook nog klaar maken voor de nacht.

  • Ben ik bereikbaar aan boord?
  • Aan boord bent u meestal bereikbaar. Het kan soms wel voorkomen dat u op zee tijdelijk niet bereikbaar bent. Telefoneren van en naar de schepen gaat per satelliet, wat gesprekken relatief duur maakt

  • Is er internet aan boord?
  • De meeste schepen beschikken over een internetcafé. Er zijn aan boord internetpakketten te koop, vaak kunt u ook tegen betaling draadloos internetten in de openbare ruimtes.

  • Wat is een hutjournaal?
  • Elke avond krijgt u in uw hut het (meestal Engelstalige) dagprogramma voor de volgende dag en daar staan alle activiteiten in met de exacte tijden. Op zeedagen is het programma uitgebreider dan op de dagen dat u in een haven bent.

  • Excursies
  • U kunt ervoor kiezen om voor vertrek via de website van de rederij excursies te boeken (meestal tot 5 dagen voor vertrek mogelijk).

    Aan boord is meestal ook een excursie buro waar u met al uw vragen en boekingen terecht kunt. Uiteraard kunt u ook op eigen gelegenheid van boord gaan.

    Wij adviseren u bij het van boord gaan altijd goed op te letten hoe laat u weer aan boord moet zijn. Calculeer altijd wat vertraging in voor uw terugreis naar het schip (uurtje speling), zodat u het schip niet zult missen! Want het schip vertrekt altijd op de aangegeven tijd, ook al zijn nog niet alle passagiers aan boord!

    Indien u uw hutjournaal mee aan wal neemt, heeft u ook altijd het noodnummer van het schip bij de hand.

  • Is er een dokter aan boord?
  • Op bijna elk schip is een scheepsarts aanwezig, geassisteerd door gediplomeerd personeel.

    U dient er wel rekening mee te houden dat een bezoek aan de dokter en eventuele medicijnen in rekening gebracht worden. Wij adviseren u dan ook om uw reisgezelschap goed te verzekeren.

    Alle schepen beschikken over een hospitaal, deze is echter niet gelijkwaardig aan een regulier ziekenhuis.

  • Roken
  • De restaurants en veelal ook de hutten op alle schepen zijn rookvrij. Het roken in publieke ruimtes zoals bars, lounges e.d. is slechts beperkt, of zelfs helemaal niet toegestaan. Op de open dekken en in het casino zijn vaak delen waar u kunt roken.

  • Verloopstekker
  • De hutten op de meeste schepen beschikken over een stopcontact van 110 volt (platte polen), maar ook over een stopcontact van 220 volt (ronde polen).

    Omdat dit per schip kan verschillen, raden wij u aan om een verloopstekker mee te nemen (met verschillende polen) en indien u elektrische apparatuur als een föhn of een scheerapparaat meeneemt, vooraf te kijken of hiervan de stroomsterkte kan worden verwisseld.

    Indien u meerdere apparaten tegelijk wilt gebruiken, kunt u het beste een stekkerdoos meenemen.

  • Ontschepen
  • Op uw laatste avond aan boord  kunt u uw koffer buiten uw hut neerzetten. Uw koffer wordt dan opgehaald en vindt u een dag later terug in de cruiseterminal na de ontschepingsprocedure.

    De ontschepingsprocedure vindt (vroeg) in de ochtend plaats. Exacte tijden verneemt u aan boord. U wordt verwacht uw hut te verlaten en te wachten in één van de lounges.

    Er wordt omgeroepen wanneer u van boord kunt. Daarna kunt u van boord en uw koffer ophalen in de cruiseterminal.

    Vaak is het ook mogelijk om uw koffer zelf van boord mee te nemen, informatie hierover ontvangt u aan boord.

  • Wat te doen bij een noodgeval?
  • Wij vertrouwen erop dat uw reis zonder problemen verloopt. Mochten er echter onderweg of ter plaatse toch problemen ontstaan, dan kunt u in geval van nood dag en nacht uw Cruise-Specialist bereiken.

Neem contact op    Naar contactformulier

FAQ voor u uw cruise boekt

Zoek op kaart?