FAQ voor u uw cruise boekt

  • Kan ik na boeking nog wijzigen?
  • Het is van groot belang dat u de juiste gegevens volgens paspoort bij boeking opgeeft.

    Het is belangrijk dat u direct contact met uw Cruise-Specialist opneemt wanneer u opmerkt dat er iets niet klopt aan uw persoonsgegevens. Vervolgens doet uw Cruise-Specialist zijn/haar uiterste best om eventuele wijzigingen aan uw geboekte reis zonder kosten door te voeren.

    Lukt dit niet zonder kosten, dan laat uw Cruise-Specialist u vooraf weten of, en tegen welke kosten de wijziging voor u kan worden gedaan.

  • ID-Kaart of Paspoort
  • U heeft een geldig paspoort nodig welke bij terugkomst in Nederland nog 6 maanden geldig is. Elk lid van het reisgezelschap heeft een eigen paspoort nodig, ook de kinderen.

    Indien uw cruise vertrekt vanuit een land waarvoor u een visum nodig heeft dient u deze ook zelf aan te vragen. Het is belangrijk dat u dit tijdig voor vertrek regelt.

  • Visum
  • Er zijn bestemmingen waar een visum voor nodig is, indien dit nodig is staat dit op uw factuur vermeld. Visa dient u zelf te regelen, indien u daar hulp bij nodig heeft kunt u altijd contact met uw Cruise-Specialist opnemen.

    Voor enkele bestemmingen zoals bijvoorbeeld St. Petersburg, hoeft u geen visum te regelen indien u een excursie via de rederij heeft geboekt.

  • Inentingen
  • Afhankelijk van de bestemmingen zijn soms inentingen verplicht of aanbevolen. Wij raden u aan hierover informatie in te winnen bij de lokale GGD.

    Indien een rederij een inenting verplicht stelt wordt u hierover geïnformeerd.

  • Verzekeringen
  • Het is belangrijk om goed verzekerd op reis te gaan. Sommige rederijen verplichten ook bepaalde verzekeringen.

    Wij raden u aan om een reisverzekering en een annuleringsverzekering af te sluiten. Uiteraard zijn wij u hier graag behulpzaam bij.

  • Excursies
  • Deze kunt u meestal van te voren via de website van de rederij online reserveren. Indien u een excursie annuleert, kunnen annuleringskosten worden berekend. Indien plaats beschikbaar kunt u ook aan boord excursies boeken. Wij adviseren u dit dan op de dag van inscheping te doen.

    Bij enkele rederijen (zoals MSC Cruises) kunnen wij de excursies bij boeking bijboeken.

    Bij de luxe rederij Regent Seven Seas zijn excursies inbegrepen, wij raden u aan deze tijdig te boeken, want vol is vol.

    Soms zijn er ook acties van rederijen waarbij bepaalde excursies inbegrepen zijn, wij attenderen u hierop indien dit het geval is.

  • Bagage op een cruise
  • Voor de cruise zijn geen bagagebeperkingen, u mag meenemen wat u zelf wilt. Wij raden u wel aan om niet meer dan 2 stuks bagage per persoon mee te nemen i.v.m. de ruimte in de hut.

    Als u naar de vertrekhaven vliegt gelden de bagageregels van de luchtvaartmaatschappij, u dient hier wel rekening mee te houden.

    De bagagevoorschriften van de luchtvaartmaatschappijen kunt u terug vinden op de desbetreffende websites.

  • Hoe kom ik van de luchthaven naar de cruise terminal?
  • Van de hotels en de vliegvelden naar de cruiseterminal zijn genoeg transfermogelijkheden. Deze zijn meestal niet bij de reis inbegrepen en u kunt deze optioneel (tegen betaling) bijboeken, tenzij het nadrukkelijk is aangegeven in het reisprogramma.

    De transfers worden uitgevoerd door lokale Engelstalige agenten per bus of minibus.

    Sommige hotels, vliegvelden en/of rederijen bieden wel gratis (shuttlebus) transfers aan. U kunt uiteraard ook met een taxi naar de cruiseterminal reizen.

  • Kan een cruiseroute na boeking nog wijzigen?
  • Indien de rederij daar een speciale reden voor heeft kan dit wijzigen. Indien een routewijziging voor vertrek bekend is, wordt u hiervan op de hoogte gebracht door ons.

  • Inclusief / exclusief
  • Op uw factuur wordt vermeld wat wel en niet inbegrepen is in uw betaalde reissom. Voor drankjes (welke vaak met 18% servicefee belast worden) uit de minibar, aan tafel en die u besteld bij een bar moet u over het algemeen betalen, tenzij u gebruikt maakt van één van de drankenpakketten van de rederij.

    Naast uw persoonlijke uitgaven moet u rekening houden dat u aan boord moet betalen voor o.a.: fooien, spabehandelingen en/of spabezoek, excursies, specialiteitenrestaurants, kapper, bioscoop, foto’s, internet, sportlessen en cursussen.

    Uitgaven aan boord worden automatisch op uw boordrekening bijgeschreven welke u aan het einde van de cruise afrekent. Kijk hier voor meer informatie per rederij.

  • Fooien
  • Aan boord maakt het personeel (hutstewards, bediening, schoonmakers, etc) lange dagen. De service van het personeel aan de gasten wordt beloond met het fooiensysteem. Voor de bemanning zijn de fooien een belangrijk onderdeel van het salaris.

    Fooien is iets wat standaard bij cruisen hoort, maar iedere rederij heeft zijn eigen fooienbeleid. Bij enkele rederijen is het inclusief in de reissom, maar vaak wordt het fooienbedrag op uw hutrekening bijgeschreven. Het geven van ca. € 10,- tot € 15,- per persoon per dag aan fooien is bij cruisen een standaard gebruik.

    Bent u het daar niet mee eens, dan kunt u dit in de meeste gevallen aan boord laten aanpassen. Als u aan boord bent en geniet van de geweldige service, betaalt u met liefde de fooien aan het personeel die voor u zorgen voor een onvergetelijke reis. Klik hier voor nog meer informatie betreffende fooien.

  • Rolstoel & cruisen
  • De meeste cruiseschepen zijn goed toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Wel is het belangrijk dat u bij de boeking aangeeft dat u gebruikt maakt van een rolstoel en dat u daarvan afhankelijk bent.

    Soms hebben wij dan ook een verklaring van de huisarts nodig. Met deze gegevens kunnen wij dan een speciale hut voor u reserveren die rolstoeltoegankelijk is. Uw hut heeft dan extra brede deuren, geen drempels en een aangepaste douche en toilet.

    Enkele rederijen bieden speciale excursies aan die geschikt zijn voor rolstoelpassagiers. Wel moet u er rekening mee houden dat u bij het bepalen van de vaarroute kijkt naar havens waarbij het schip aanlegt langs de kade, zodat het voor u mogelijk is om aan land te gaan.

    Het is namelijk niet altijd mogelijk om met een rolstoel in een zgn. tender (klein bootje) van boord te gaan. Ook als u niet rolstoelafhankelijk bent, maar deze wel meeneemt, dient u dit bij boeking aan ons door te geven.

  • Zwanger en cruisen
  • Bent u zwanger of reist u met iemand die zwanger is, dan moet de persoon in kwestie een Engelstalige brief van de dokter overhandigen met de datum waarop de baby wordt verwacht, dat zij medisch geschikt is om te reizen en dat de zwangerschap geen hoog risico met zich meedraagt.

    Afhankelijk van de rederij mag u bij aanvang of tijdens de cruise nog geen 22, 23 of 24 weken zwanger zijn. Neem een Engelstalig document mee waarop staat aangegeven hoeveel weken u zwanger bent.

  • Verdere speciale behoeften
  • Reizigers dienen de Cruise-Specialist op de hoogte te brengen van hun speciale behoeften (medische hulpmiddellen die mee aan boord gaan, speciale medicijnen, speciale diëten, etc).

    Vervolgens moet u een formulier hiervoor invullen (deze ontvangt u van uw Cruise-Specialist). Deze informatie dient ten tijde van de reservering te worden doorgegeven.

  • Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden
  • U ontvangt uw reisbescheiden ongeveer 10 dagen voor vertrek per post of per e-mail.

Neem contact op 088-4450101   Naar contactformulier

 FAQ voor u uw cruise boekt

 

Zoek op kaart?